Uposażenie zasadnicze policjanta wzrasta z tytułu posiadanej przez niego wysługi lat. Zalicza się do niej nie tylko okresy służby czy okresy traktowane jako równorzędne ze służbą, ale także zakończone okresy zatrudnienia wykonywanego w pełnym wymiarze czasu pracy.
Z tytułu wysługi lat uposażenie zasadnicze policjanta wzrasta o 2 proc. po 2 latach służby i o 1 proc. za każdy następny rok służby – aż do wysokości 20 proc. po 20 latach służby. Następnie następuje wzrost o kolejne 2 proc. za każde następne 2 lata służby do wysokości 32 proc. po 32 latach służby – jednak łącznie do wysokości 35 proc. po 35 latach służby.
Do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego zalicza się:
– okresy służby w Policji, w Urzędzie Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służbie Więziennej,
– okresy traktowane jako równorzędne ze służbą,
– okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają wliczeniu do okresu pracy lub służby, od którego zależą uprawnienia pracownicze lub wynikające ze stosunku służbowego.
Okres zatrudnienia jest zaliczany do wysługi lat wówczas, gdy zatrudnienie to zostało zakończone, a ponadto jeśli było ono wykonywane w pełnym wymiarze czasu pracy. Potwierdził to WSA w Warszawie w wyroku z 20 września 2016 r. (II SA/Wa 13/16). Sąd ten wskazał wówczas, że zakończony okres zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy w szkole podlega zaliczeniu do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego policjantki.
W przypadku równoczesnego wykonywania zatrudnienia u różnych pracodawców w wymiarze nie niższym niż połowa obowiązującego w danym zawodzie lub na danym stanowisku, wymiar czasu pracy zatrudnionego podlega sumowaniu.
Zatem, jeśli funkcjonariusz przed podjęciem służby pracował u jednego pracodawcy np. przez 2 lata w niepełnym wymiarze czasu pracy – np. na 1/2 etatu, to okres tego zatrudnienia nie będzie podlegał zaliczeniu do wysługi lat.
Ponadto do wysługi lat nie zalicza się okresów służby i pracy, za które nie przysługiwało funkcjonariuszowi uposażenie zasadnicze, wynagrodzenie lub zasiłek na podstawie przepisów o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Nie dotyczy to jednak okresów korzystania przez policjanta – także przed podjęciem służby w Policji – z urlopu udzielonego w celu:
– sprawowania opieki nad małym dzieckiem na warunkach określonych w przepisach prawa pracy,
– pobytu za granicą wspólnie z małżonkiem przeniesionym do pełnienia służby w przedstawicielstwie dyplomatycznym, misji dyplomatycznej, urzędzie konsularnym lub instytucie polskim.
Dokumenty potwierdzające okresy zaliczane do wysługi lat funkcjonariusz ma obowiązek złożyć w komórce organizacyjnej jednostki Policji właściwej do spraw kadr.
podstawa prawna: § 3 ust. 1, § 4 i § 5 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (tekst jedn. Dz. U z 2015 r., poz. 1236 ze zm.)